De memoires van br. Martinus Metgod
Benieuwd of De memoires van br. Martinus Metgod (Kees Postma) het lezen waard of zelfs een aanrader is? Ontdek het in deze recensie.
Inhoud
Ds. Martinus Metgod, de onofficiële kroonprins van de baptistenpredikers, vecht al jarenlang tegen zijn eigen demonen en verleidingen. En dan gebeurt wat elke dominee misschien wel het meeste vreest: hij wordt beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag, met als gevolg dat het einde van zijn glansrijke carrière van de ene op de andere dag in zicht lijkt en hij ineens onder het vergrootglas van kerkelijk Nederland ligt. Op datzelfde moment komt David Keizer bij hem stagelopen en alsof Martinus nog niet genoeg aan het hoofd heeft, haalt de jonge kandidaat hem door zijn stupide acties het bloed onder de nagels vandaan en stelt hij zijn geduld zo nu en dan danig op de proef. Maar David legt ook akelig vaak de vinger op de gevoelige plek, en het is de vraag: wordt het buigen of barsten?
Mening
Er zijn twee goede redenen om dit boek te lezen, waarvan de diepere laag toch wel de voornaamste is. In de vorm van zogenaamde memoires – feitelijk zijn het dat niet echt – worden er namelijk heel wat wezenlijke zaken onder de aandacht gebracht, zoals de hedendaagse cancelcultuur, waarbij je ook met regelmaat een spiegel wordt voorgehouden. Daarnaast maakt het verhaal onder andere mooi duidelijk hoe dun de grens tussen goed en fout soms kan zijn, en ook dáárin zit een aan je eigen adres gerichte boodschap. En waarom deze titel eveneens lezenswaardig is, is de geweldige manier waarop Kees Postma het voorgenoemde allemaal doet – met een humor die je doet grijnzen, een emotie die je weet te ontroeren, een vlotte pen die je geboeid houdt en heerlijk nuchter. Top, dit.
Conclusie
De memoires van br. Martinus Metgod stelt op lichtvoetige wijze serieuze kwesties aan de kaak en laat je me de nodige denkstof achter. Een goed, inhoudsvol boek!