Recensie

De reis naar minder ik

De reis naar minder ik

Benieuwd of De reis naar minder ik (Tim Thijs Ketting) het lezen waard of zelfs een aanrader is? Ontdek het in deze recensie.

Inhoud
Vandaag de dag is er nagenoeg niets belangrijker dan je eigen ik; wat in deze samenleving telt, zijn vooral je eigen behoeften, dromen, vrijheid en geluk, zodat het jezelf goed gaat. Maar het leven wordt er niet beter van als het om jou draait, integendeel. Waarom dat zo is, maakt dit boek duidelijk door te wijzen op de prijs van de heersende mentaliteit van ‘ikke, ikke, ikke’ en ‘altijd maar meer’, om je vervolgens uit te dagen de strijd aan te gaan met je eigen ego en je te wagen aan de reis naar minder ik. Met als doel dat je leert hoe je minder voor jezelf kunt leven, want pas als je jezelf niet meer steeds op de voorgrond plaatst, kun je echt van betekenis zijn voor de wereld om je heen en zul je ontdekken hoeveel geluk en vreugde deze levenshouding oplevert – zowel voor jezelf als anderen.

Mening
De kans is groot dat je dit boek in mum van tijd uit hebt en dat heeft twee redenen. Allereerst is de daadwerkelijke inhoud – een (toegankelijke) beschrijving van de huidige ik-gerichtheid en de gevolgen daarvan, (vriendelijke) zo-kan-het-andersaanwijzingen en (bezinnende) vragen – dusdanig lezenswaardig dat je alsmaar verder leest. En ten tweede, Tim Thijs Ketting illustreert zijn boodschap met talloze zelfreflecties en inspirerende ervaringsverhalen die herkenbaar zijn en aanspreken, waardoor je geboeid de bladzijden blijft omslaan. Alleen neemt dit persoonlijke stukje wel veel ruimte in en hoewel je niet kunt zeggen dat dat stoort of zoiets, zou het misschien beter zijn geweest als het wat minder was en er nog wat meer (wetenschappelijke) theorie ter onderbouwing in gezeten had.

Conclusie
De reis naar minder ik inspireert op aanstekelijke wijze tot een minder ik-zuchtig leven en een meer wij-gericht bestaan. Een goed boek!


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *