Recensie

Verbonden in muziek

Verbonden in muziek | Elizabeth Camden

Benieuwd of dit boek het lezen waard is? Of deze historische roman een echte aanrader is? Ontdek het in deze recensie van Verbonden in muziek (Elizabeth Camden).

Inhoud
Verenigde Staten, 1900. Natalia Blackstone werkt als analist bij haar vaders bank in New York en is verantwoordelijk voor hun investering in de Trans-Siberische spoorlijn. Daarvoor heeft ze geregeld contact met Dimitri Sokolov, die toezicht houdt op het project. Door alle berichten over en weer hebben ze een goede band gekregen, wat de reden is waarom ze bezorgd is wanneer hij plots verdwenen blijkt. Natalia besluit er alles aan te doen om hem te vinden en als dat vervolgens lukt, is ze eerst dolgelukkig. Totdat ze hoort wat Dimitri van plan is: de aanleg van de spoorlijn stopzetten. Iets wat haar harde werk van de laatste jaren in één klap ongedaan zal maken. Lukt het Dimitri en Natalia om een oplossing vinden die niet ten koste gaat van alles wat hen dierbaar is – voordat het te laat is?

Mening
Als je van historische fictie houdt, is deze roman smullen, want er zit veel geschiedenis in. Er wordt namelijk ingezoomd op enkele tamelijk onbekende, maar interessante gebeurtenissen uit de tijd van het prerevolutionaire Rusland en het New York van de Gilded Age, en daarnaast kent hij nog veel andere details van de wereld van vroeger. En dat alles is verpakt in een liefdesverhaal, waarvan de ingrediënten bestaan uit muziek, poëzie, humor, cultuur, literatuur en wat al niet meer. Daarmee heeft Elizabeth Camden enerzijds goed werk geleverd, omdat het resultaat ervan meeslepend, onvoorspelbaar en in meerdere opzichten ‘origineel’ te noemen is. Tegelijkertijd is het wel zo dat de romantiek wat te aanwezig is en (de gedragingen van) de hoofdpersonages zijn af en toe vrij onnatuurlijk.

Conclusie
Verbonden in muziek biedt een wervelend avontuur met het beste van twee fascinerende historische werelden. Deze roman boeit tot de laatste letter!

Bekijk ook