Interview

Wat als we gewoon zijn

Wat als we gewoon zijn

Waardoor werd dit boek geïnspireerd? Welke boodschap zit erin verborgen? Wat was het mooiste of bijzonderste aan het schrijven ervan? Die vragen en meer beantwoordt Anne Marije Baars in dit interview over Wat als we gewoon zijn.

Waar gaat het boek over?
‘Over het gewone leven. Het is een pleidooi voor het eenvoudige bestaan – dat maandagmorgengevoel dat je ervaart wanneer alles na het weekend weer opstart en het alledaagse begint. Maar hoe gewoon en eenvoudig die alledaagsheid ook lijkt, er is volop schoonheid in te vinden en nog meer, het gewoon-zijn is op zichzelf al een wonder. Dat besef je als je wordt geconfronteerd met gebrokenheid, bijvoorbeeld bij het plotselinge verlies van een dierbare, iets waarover ik ook schrijf.’

Hoe kwam je op het idee voor het boek?
‘Al langere tijd liep ik rond met het idee om een boek te schrijven over leven zonder social media, zonder het zijn van een influencer. En toen gebeurde het: mijn Instagram-account werd gehackt en ik raakte alles wat ik daar had opgebouwd kwijt. Zo werd het “ineens” – of is je dat toch leiding? – heel concreet en besloot ik eraan te beginnen.’

Wat vond je het bijzonderste aan het schrijven ervan?
‘Dit boek heb ik heel intuïtief geschreven door mijn gevoel bij het kiezen van de thema’s te volgen en wat zo bijzonder is, was dat God daardoorheen werkte. Om een voorbeeld te geven… Van tevoren had ik de ondertitel, Over afhankelijk leven, bedacht – die moest met een “a” beginnen, zodat die mooi matcht met die van mijn eerder verschenen boeken Wat ik houden wil en Wat als het langzamer kan – en achteraf besef ik hoe passend die is. Want om rust en vreugde te vinden in het gewone heb je juist die houding nodig: afhankelijk zijn van God én van elkaar.’

Wat wil je lezers met het boek meegeven?
‘Dat “gewoon” een geschenk is van God. Dat schreef mijn vroegere redacteur, Janneke Burger, als reactie op dit boek en ik kan het niet beter verwoorden. Dat is de kernboodschap die ik wil overbrengen.’

Ben je al met iets nieuws bezig?
‘Aan het begin van de zomer hopen we baby nummer vier te verwelkomen, dus daar gaat eerst de aandacht naar uit. En verder droom ik van het hebben van een eigen podcast. Maar we gaan het zien wat de toekomst brengt en hoe God mij wil inzetten.’


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *