Interview

Nooit alleen

Nooit alleen

Waardoor werd dit boek geïnspireerd? Welke boodschap zit erin verborgen? Wat was het mooiste of bijzonderste aan het schrijven ervan? Die vragen en meer beantwoordt Alette Koornneef in dit interview over Nooit alleen.

Waar gaat het boek over?
‘Je levensweg kan voelen als een zoektocht die je in je eentje moet gaan en toch ben je nooit alleen, want God is altijd dichtbij en gaat met je mee. Daar herinneren de gedichten en gedachten in dit boek aan, om je zo naar boven te doen kijken, je een duwtje in de rug te geven en als een warme deken om je heen te zijn – juist als het tegenzit en je de moed ontbreekt om door te gaan.’

Hoe kwam je op het idee voor het boek?
‘Op Instagram deel ik sinds een paar jaar tekeningen met een kort gedichtje en regelmatig kreeg ik van een volger de vraag of ik er niet een keer een aantal kon bundelen tot een boek, zodat je ze nog eens gewoon op papier kunt lezen. Daar was ik al over aan het nadenken, maar toen was daar ineens een berichtje van Uitgeverij Groen met de vraag om een boek te maken. Nou, daar hoefde ik natuurlijk niet over na te denken; ik zei meteen “ja”!’

Wat vond je het bijzonderste aan het schrijven ervan?
‘In eerste instantie dacht ik dat het me nooit zou lukken om een boek vol te krijgen met tekeningen en gedichtjes, maar dat viel alles mee; uiteindelijk moest ik gewoon kiezen welke er wel in zouden komen en welke niet. En terwijl ik alles doornam om dat te bepalen, besefte ik hoeveel ik al mocht maken in de afgelopen jaren – echt bijzonder.’

Wat wil je lezers met het boek meegeven?
‘Vooral een stukje rust, in de zin van dat het niet allemaal goed en perfect hoeft, dat je tevreden mag zijn met jezelf zoals je bent en zoals het gaat. Maar eveneens dat het leven niet altijd makkelijk is en dat je dat ook best zo mag ervaren. En bovenal hoop ik dat iedere lezer iets proeft van de hoop die uitgaat van de wetenschap dat er, als je gelooft, een betere toekomst wachten dat God je niet alleen laat.’

Ben je al met iets nieuws bezig?
‘Er staan inderdaad wel wat nieuwe projecten op de planning. Geen boek vooralsnog, maar het lijkt me mooi om nog eens een boek te maken met echte verf of mixed media. Zolang ik nog een peuter thuis heb rondlopen, is dat echter een beetje ingewikkeld, dus voorlopig parkeer ik dat in het vakje “leuk voor later”.’


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *