Gezinsvorming in een gebroken wereld
Waardoor werd dit boek geïnspireerd? Welke boodschap zit erin verborgen? Wat was het mooiste of bijzonderste aan het schrijven ervan? Die vragen en meer beantwoordt Henrieke Schouten in dit interview over Gezinsvorming in een gebroken wereld.
Waar gaat het boek over?
‘Wat zegt God in de Bijbel over geboorteregeling? Mag je wel ‘ons gezin is voltooid’ zeggen? Hoe kun je verstandig omgaan met je vruchtbaarheid? Dit boek neemt je mee op een zoektocht naar antwoorden op deze en tal van andere vragen rondom gezinsvorming, waarbij aandacht is voor zowel Gods aanwijzingen in Zijn Woord als de gebrokenheid waarin we sinds de zondeval leven. Zo wil het een handreiking vormen voor christelijke stellen die gaan trouwen en echtparen die al een gezin hebben.’
Hoe kwam je op het idee voor het boek?
‘Zelf hebben we vijf kinderen van God en het vormen van ons gezin ging niet altijd gemakkelijk, maar geleidelijk aan hebben we een middenweg gevonden tussen afhankelijkheid van Gods kinderzegen en het nemen van verantwoordelijkheid bij geboorteregeling. Over dit onderwerp sprak ik regelmatig met andere moeders en ik merkte dat het hen hielp, dus besloot ik op een gegeven moment om al mijn gedachten hierover op te schrijven en uiteindelijk is dat dit boek geworden.’
Wat vond je het mooiste aan het schrijven ervan?
‘Wat me verraste, is hoe de Heere in Zijn Woord spreekt over de zegen die Hij wil geven als we het gezin aan Zijn voeten vormen en ook hoe weinig concreet Hij is over de manier waarop we met onze vruchtbaarheid kunnen omgaan. Maar vervolgens ontdekte ik – en dit was echt een eyeopener – dat God met het oog hierop in de schepping van het vrouwelijk lichaam al veel heeft gelegd.’
Wat wil je lezers met het boek meegeven?
‘God geeft ons de opdracht om vruchtbaar te zijn en ook de ruimte om hier onze eigen invulling aan te geven, daarom is het belangrijk dat we samen in gebed worstelen met de regeling van ons gezin. En als we dan gezegend worden met kinderen, dan is dat voor Zijn Koninkrijk en dan zou de roeping tot het ouderschap onze grootste roeping moeten zijn.’
Ben je al met iets nieuws bezig?
‘In m’n hoofd heb ik het tweede boek al af, alleen moet het nog wel geschreven worden. Maar als dit doorgaat, zal het gaan over hoe je als jong stel omgaat met seksualiteit, welke grenzen je hanteert.’