Waardoor werd deze regencyroman geïnspireerd? Welke boodschap zit er in het verhaal verborgen? Wat was het mooiste of bijzonderste aan het schrijven ervan? Die vragen en meer beantwoordt Kasey Stockton in dit interview over Een ongehoord huwelijk.
Waar gaat het verhaal over?
‘Deze regencyroman vertelt over Felicity Thurston, die vanwege haar sociale angst liever wegvlucht in een boek dan dat ze zich onder de mensen moet begeven. Maar na een hoogst ongelukkige samenloop van omstandigheden wordt ze het slachtoffer van praatjes die haar eer in twijfel trekken. De enige manier om haar reputatie te redden is door te trouwen met een man die ze nauwelijks kent. Goed, hij is aardig, maar dit kan nooit meer worden. Of toch wel?’
Hoe kwam je op het idee voor het verhaal?
‘Dat was tijdens een rondleiding door Chatsworth House in Derbyshire, Engeland. Ik dwaalde door het prachtige, grootse landhuis en dacht: hoe zou het zijn om halsoverkop met een vreemde te trouwen en dan in dit huis te komen wonen? Hoe zou het voelen om de leiding te hebben over zo’n landgoed, als je leven eerder veel eenvoudiger was? Een beetje zoals Assepoester overkwam, alleen in dit geval dan na het huwelijk.’
Wat vond je het bijzonderste aan het schrijven ervan?
‘Dit verhaal smeekte erom geschreven te worden; ik kreeg het niet uit mijn hoofd en binnen slechts twee weken stond de eerste versie op papier. Dat was een opwindende gebeurtenis en het was geweldig, zo snel als het ging. Meestal is dit heel anders.’
Wat wil je lezers met het boek meegeven?
‘Felicity en James raken keer op keer verzeild in situaties die ze niet zelf in de hand hebben en zijn gedwongen keuzes te maken. Ze moeten vreugde verkiezen boven frustratie. Tevredenheid boven zelfmedelijden. Ik hoop dat dat voor iedereen een goede herinnering mag zijn aan het feit dat je zelf degene bent die bepaalt hoe je je voelt, wat je omstandigheden ook zijn.’
Ben je al met iets nieuws bezig?
‘Momenteel werk ik aan een verhaal – opnieuw speelt het zich af tijdens de regencyperiode – over een vrouw, die door de samenleving met de nek aangekeken wordt, vanwege iets wat haar zus heeft gedaan. Als ze vervolgens verliefd wordt op de plaatselijke smid, moet ze beslissen wat het belangrijkste is: haar reputatie of de liefde.’