3x opbouwende prentenboeken
Elk boek is anders en toch zijn er sommige titels die in een bepaald opzicht op elkaar lijken, bijvoorbeeld omdat ze over hetzelfde thema gaan of van een dezelfde genre zijn. Zoals deze drie prentenboeken die je sterker maken, die hier worden uitgelicht, zodat je kunt ontdekken of ze het lezen waard of zelfs een aanrader zijn.
Eline is dapper (David Paul Tripp)
Op school eet en speelt Eline in de pauze steevast met haar vriendinnen Carin en Eefje en dat is altijd fijn, tot ze op een dag tijdens de lunch een ander meisje buitensluiten en gemeen tegen haar doen. Eline voelt zich er niet prettig bij – ze weet dat dit niet echt goed is – en toch zegt ze er niks van, omdat ze bang is eveneens buitengesloten te worden. Maar is dat het juiste om te doen, of moet ze misschien dapper zijn?
Mening
Dit herkenbare verhaal toont goed wat er kan gebeuren als je er graag bij wilt horen en daarbij te maken krijgt met groepsdruk, om er vervolgens op te wijzen hoe het anders kan. Waardevol en helpend!
Vonkje, het vuurvliegje (Stephen van der Leij)
Vonkje, het vuurvliegje, zou net als andere vuurvliegjes volop moeten gloeien in het donker, alleen durft hij dat niet – hij is bang dat hij het niet net zo mooi of fel als zijn vriendjes kan – en dus blijft hij liever binnen als zij ’s avonds buiten spelen en elkaar achternazitten. Maar daar laten de andere vuurvliegjes het niet zomaar bij zitten; integendeel, ze bedenken een plan om hem ook te laten gloeien. Zal het slagen?
Mening
Wat een mooi en goed boek, dit! Het moedigt middels een lief en hoopvol verhaal aan om moedig te zijn en te leren durven, waarbij ook wordt onderstreept hoe belangrijk goede vrienden in dat kader zijn.
Koen gaat onderuit (Edward T. Welch)
Koen weet zeker dat hij het snelste konijn van de hele vallei is, dus als hij met de klas op kamp gaat en daar meedoet met een hardloopwedstrijd, is hij ervan overtuigd dat hij gaat winnen en de prijs in de wacht zal slepen. Alleen is dat niet wat er gebeurt, want hij is nog maar even onderweg of hij struikelt en daarmee is zijn kans op de winst plotsklaps verkeken. Is nu alles helemaal mislukt… of misschien toch niet?
Mening
Zoals dit aansprekende verhaal duidelijk maakt waarom het niet erg is als er iets mislukt en je niet de beste hoeft te zijn… Echt goed gedaan en ook zo opbouwend voor wie weleens worstelt met falen.