Wat blijft na de storm
Benieuwd of Wat blijft na de storm (Vibeke Olsson) het lezen waard of zelfs een aanrader is? Ontdek het in deze recensie.
Inhoud
Zweden, 1888. Sinds haar moeder gestorven is, zorgt de bijna twintigjarige Britta Eriksson voor haar vader en de paar kostgangers die bij hen inwonen op de houtzagerij in Svartvik door het huishouden draaiende te houden, wat ze met veel toewijding doet. Maar haar aandacht wordt afgeleid als ze hoort dat Natan Jonsson, van wie ze meer dan drie jaar geleden haar eerste kus kreeg, teruggekeerd is en ze weet niet goed wat ze ervan moet vinden; ergens verlangt naar hem, terwijl ze hem tegelijkertijd wil vergeten omdat hij door de drank ook dingen deed die ze niet fijn vond, wat uiteindelijk leidde tot zijn vertrek. Zodra ze oog in oog met hem staat, neemt ze zich echter voor om hem een tweede kans te geven, wat al snel een besluit met verregaande en onvoorziene gevolgen blijkt…
Mening
Als je een idee wilt krijgen van het arbeidersbestaan rond de Zweedse houtzagerijen eind negentiende eeuw en de rol en plaats van de vrouwen daarin, dan is deze roman een uitstekende keuze, want die schetst dat met veel authentieke details en de nodige gelaagdheid onverfraaid. Verwacht alleen geen meeslepend, indrukwekkend of prachtig verhaal, aangezien het dat allesbehalve is; daarvoor gebeurt er te weinig bijzonders, te weinig wat voor enige spanning zorgt, te weinig wat je raakt. Maar het komt ook doordat het niet erg sterk in elkaar zit; zo is het vrijwel één lange gedachtegang en Vibeke Olsson heeft er een handje van om dingen (meermaals) te herhalen en steeds dezelfde beelden – die overigens vaak wel mooi poëtisch en sprekend zijn – te gebruiken in haar schrijven.
Conclusie
Wat blijft na de storm doet zijn genre, historische fictie, dankzij het aanzienlijke gehalte aan Zweedse geschiedenis, eer aan. Een roman voor de liefhebber daarvan!