Blog

Meet-and-greet met Becky Wade

In de eerste week van juni vereerde Becky Wade Nederland met een bezoekje – een perfecte gelegenheid voor een meet-and-greet, en gelukkig had ze daar zin in en tijd voor. En zodoende vond er een nieuwe Leeslievelings-bijeenkomst in de vorm van een heerlijke high tea plaats.

Een korte terugblik in woord en beeld – en de geweldige foto’s zeggen eigenlijk genoeg – van de leuke, gezellige en vooral heerlijke middag.

De Leeslievelings-bijeenkomst begon om drie uur, maar ook daarvoor was het al gezellig. Terwijl de een na de ander aankwam, werd er buiten en binnen de sfeervolle serre van De Bakkersmolen in Elburg namelijk volop gekletst en met elkaar kennisgemaakt. Tot op een gegeven moment iedereen er was… behalve Becky Wade, met haar dochters. Gelukkig duurde haar afwezigheid niet lang en kwam ze even na drieën met een ‘sorry, het was erg druk op de weg’ aangehaast.

Zodra iedereen binnen een plekje had gevonden, volgde er een warm welkom, waarbij Mirjam Schippers als tolk fungeerde. Dat tolken deed ze trouwens heel de middag, en voortreffelijk ook. Ze vertaalde alles wat Becky vertelde vloeiend naar het Nederlands en alles wat in het Nederlands werd gezegd verwoordde ze in perfect Engels. Zo fijn!

En toen was het woord aan Becky. Ze vertelde van alles over zichzelf, haar boeken en haar schrijven, en het was ontzettend leuk om een kijkje in haar schrijversleven en te krijgen en te weten te komen hoe bijvoorbeeld al die hartveroverende personages uit haar verhalen het levenslicht zien.

Op een gegeven moment werd de high tea opgediend en dus was het tijd voor een pauze, om te genieten van al het lekkers: verschillende verse theesoorten met heerlijke zoete lekkernijen uit de eigen bakkerij en chocolaterie, en diverse hartige hapjes. Oftewel: verrukkelijke koekjes, bonbons, petit glaces, sandwiches en meer. En ondertussen ging Becky alle tafels langs om een praatje te maken met iedereen.

Een klein uurtje later, terwijl er nog volop werd genoten van alle lekkere hapjes van de high tea en een kop thee, nam Becky nog eens het woord. Ze deelde een aantal leuke weetjes over haar boeken en ditmaal was er ook gelegenheid om nog wat vragen te stellen. Die er zeker waren. Zou haar volgende roman een Nederlands tintje krijgen? Waarom beschrijft ze haar personages en hun kleding altijd tot in detail? Wat vindt ze zelf haar mooiste roman? Op de ene vraag volgde een uitgebreide reactie, bij een volgende liet ze het antwoord een beetje in het ongewisse, omdat ze dat nog niet wist of omdat het onmogelijk was om te kiezen.

Na een hele ris foto’s te hebben gemaakt – de hele groep met Becky, het uitgeefteam met Becky, de vertaler met Becky, enz. – door de geweldige Renate Bleijenberg, klom Becky in de pen om te signeren. In de ene roman na de andere zette ze met veel zwier iets liefs en persoonlijks; bij nagenoeg allemaal stond er iets anders in.

Tot slot was er voor iedereen nog een goodiebag met leeswaardige inhoud om thuis van (na) te genieten en toen zat de middag er echt op. Al namen veel aanwezigen de gelegenheid te baat om uitgebreid na te kletsen of selfies te maken en er waren nog bedankjes om uit te delen.

Nu zijn er alleen nog de herinneringen en… het vooruitzicht op een derde Leeslievelings-bijeenkomst in Gouda, dit najaar, met een leuke auteur en boekhandel.


Foto’s: © Renate Bleijenberg

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *