Wie ben ik?
Benieuwd of Wie ben ik? (Martyn Iles) het lezen waard of zelfs een aanrader is? Ontdek het in deze recensie.
Inhoud
De meeste mensen boven een bepaalde leeftijdsgrens hebben zich nooit bewust afgevraagd wie ze zijn, noch hebben ze daar voor zichzelf een antwoord op geformuleerd. Maar sinds een aantal jaar is de vraag ‘Wie ben ik?’ er eentje die een hele generatie in zijn greep lijkt te houden – dat alles heeft zelfs een woord gekregen: identiteit. Met als gevolg steeds meer psychische problemen aangaande gender en seksuele oriëntatie, een groeiende identiteitspolitiek en obsessie met het ‘zelf’. Hoe dit zover gekomen is en wat er zo verkeerd aan is, daar gaat dit boek dieper op in door het identiteitsvraagstuk aan de hand van de eerste hoofdstukken van Genesis en andere bijbelgedeelten uit te werken. Om je tot slot te doen ontdekken wat je echte identiteit is en in Wie je die kunt vinden.
Mening
Martyn Iles neemt geen blad voor de mond in zijn verhandeling over alles wat gerelateerd is aan de huidige identiteitstheorie; hij durft kritisch te zijn en zegt onomwonden waar het (volgens hem) op staat. Dat heeft regelmatig de neiging om je tegen de haren in te strijken, want bepaalde uitspraken prikkelen, irriteren, of zijn wellicht, in elk geval in eerste instantie, onaangenaam om te ‘horen’ of irriteren, omdat ze ingaan tegen de heersende opvatting met betrekking tot identiteit en misschien wat jij dacht of wilt geloven. Maar het is wel bijbels en dus is het goed dat je erop wordt gewezen. Dat je erover aan het denken gezet wordt. Wat je wel op het boek tegen kunt hebben, is dat het wat Amerikaans aandoet en dat er te veel achter enkele ‘onschuldige’ dingen gezocht lijkt te worden.
Conclusie
Wie ben ik? zet de identiteitspuzzel van nu uiteen, om die daarna, met behulp van de Bijbel, stukje voor stukje te leggen. Niet verkeerd, dit boek.