Leven in de rouwerij
Waardoor werd dit boek geïnspireerd? Welke boodschap zit erin verborgen? Wat was het mooiste of bijzonderste aan het schrijven ervan? Die vragen en meer beantwoorden Marieke Foppen en Marieke van Lierop in dit interview over Leven in de rouwerij.
Waar gaat het boek over?
‘Hierin delen we allebei met een zweempje zwarte humor én ruimte voor emoties en tranen hoe we onze partner verloren aan zelfdoding. Maar we vertellen vooral over het leven na dit onverwachte verlies – over het verdriet en gemis waarmee we werden geconfronteerd, de herinneringen die overal opdoken en bepaalde rituelen, de eerste nieuwe stappen… – en hoe we dat opnieuw probeerden vorm te geven. Zo hopen we hulp, hoop en herkenning te bieden aan wie rouwt, mist en verder moet.’
Hoe kwamen jullie op het idee voor het boek?
‘Nadat in 2021 de documentaire Huisje, boompje… weduwe over ons uitkwam – daarin zag je iets van hoe we na de zelfdoding van onze mannen met vallen en opstaan de draad van het gewone leven weer probeerden op te pakken – hebben diverse uitgevers ons benaderd met de vraag of we een boek wilden schrijven. Uiteindelijk maakten we een keuze voor een ervan en na een zoektocht naar welke vorm ons verhaal dan precies moest krijgen, zijn we uiteindelijk aan de slag gegaan.’
Wat vonden jullie het bijzonderste aan het schrijven ervan?
‘Het meest verrassende was wel dat het voor ons allebei voelde alsof het verlies van elk van onze partner vorige week had plaatsgevonden toen we herinneringen ophaalden aan dat moment. Het was echt een trip down memory lane en bij dit onderwerp is dat nogal intens. Tegelijkertijd was het ergens ook heel bijzonder, omdat we ons door erover te schrijven ook weer dichter bij onze partner voelde.’
Wat willen jullie lezers met het boek meegeven?
‘“Rouw”, “verlies” en “zelfdoding” zijn lastige thema’s en ze komen niet vaak ter sprake, maar hopelijk brengt Leven in de rouwerij daar verandering in. Door onze tone of voice hopen we de drempel om ze toch bespreekbaar te maken wat te verlagen. Dat je, als lezer, na het lezen van dit boek die ene vriend, vriendin of buurvrouw van wie je weet dat diegene hiermee te maken heeft durft aan te spreken.’
Zijn jullie al met iets nieuws bezig?
‘Nee, op dit moment nog niet. We wachten af waar de energie gaat stromen en volgen waar die heen gaat.’