Heb jij de was al gedaan?
Waardoor werd dit boek geïnspireerd? Welke boodschap zit erin verborgen? Wat was het mooiste of bijzonderste aan het schrijven ervan? Die vragen en meer beantwoorden Sander en Sylvia van Dijk in dit interview over Heb jij de was al gedaan?.
Waar gaat het boek over?
‘Soms is het een hele kunst om als stel je relatie te midden van de alledaagse beslommeringen van een gezamenlijk (gezins)leven sterk te houden en God bij alles te betrekken. Dit boek wil koppels daarom aan de hand van de Bijbel, eerlijke vragen en persoonlijke anekdotes uitnodigen om stil te staan bij wat werkelijk belangrijk is: samen praten, samen lachen, samen bidden en samen groeien.’
Hoe kwamen jullie op het idee voor het boek?
‘Een tijdje terug waren we op zoek naar een boek waarin je, als stel, kunt bijhouden hoe jullie het vinden gaan als het gaat om jullie relatie en huwelijk en dat ruimte biedt voor zowel je gebeden als om te schrijven over de groei die jullie doormaken, jullie dromen en hoe jullie de leiding van God in het huwelijk ervaren. Maar waar we ook zochten, er was niets te vinden wat erbij in de buurt kwam. Vervolgens hebben we de stoute schoenen aangetrokken en een uitgeverij aangeschreven met ons idee voor precies zo’n boek, waar een enthousiaste reactie op volgde. Dat was het begin van Heb jij de was al gedaan?.’
Wat vonden jullie het bijzonderste aan het schrijven ervan?
‘Dat is toch wel dat we Gods leiding in het hele schrijfproces duidelijk mochten merken. Maar het heeft ons ook geleerd om geduldig te zijn en het heeft ons dichter tot elkaar gebracht.’
Wat willen jullie lezers met het boek meegeven?
‘Hopelijk gaat het stellen helpen om als man en vrouw dichter bij elkaar en bij God te komen door zowel zichzelf als Hem beter te leren kennen. Dat is het doel, met als extra doel dat anderen, en specifiek niet-gelovigen, hun liefde en blijdschap mogen zien en zich gaan afvragen waar die vandaan komen, om zo tot God geleid te worden.’
Zijn jullie al met iets nieuws bezig?
‘Jazeker! En wel aan twee boeken. Het ene is een vervolg op Heb jij de was al gedaan? en borduurt daar min of meer op voort, het andere is een (hopelijk) hoopvol boek voor vrouwen. Maar goed, dit zijn slechts ideeën – beide staan echt nog in de kinderschoenen – en we wachten af om te zien wat God voor ons in petto heeft.’