Recensie

Gebedsleven

Gebedsleven

Benieuwd of Gebedsleven (Gerjanne van Lagen, W. van Vlastuin) het lezen waard of zelfs een aanrader is? Ontdek het in deze recensie.

Inhoud
Het gebed is het meest innige aspect van het christelijk leven, want op het moment dat je bidt, is er een ontmoeting met God. En soms ontvang je in of volgend op dit samenzijn met Hem antwoorden, maar tegelijkertijd zijn er nu en dan momenten dat het gebed vragen bij je kan oproepen, zoals: Hoe ontmoet je God eigenlijk als je bidt? Is God steeds ‘vindbaar’ in het gebed? Wat als God niet antwoordt? Heeft het zin om te bidden, wetend dat heel de toekomst al vastligt in Gods plan? Is een vrij gebed te verkiezen boven een formuliergebed? In de briefwisseling in dit boek wordt op deze en andere zaken gerelateerd aan het gebedsleven ingegaan, in de hoop er op die manier meer duidelijkheid over te bieden en meer te leren over dit zogenoemde ‘voornaamste stuk van de dankbaarheid’.

Mening
Ze zijn diepzinnig, bevindelijk en eerlijk, deze brieven over het gebed(sleven). En heel persoonlijk – W. van Vlastuin en Gerjanne van Lagen blijven dicht bij zichzelf in alles wat ze ‘hardop’ over dit onderwerp bepeinzen, onderzoeken en proberen te vatten – maar dat wil niet zeggen dat het geschrevene dan ook uitsluitend op henzelf van toepassing is. Integendeel zelfs, want er schuilt zo’n herkenning in de met schroom verwoorde gedachten over dit alles dat het ook jezelf aanspreekt en zowel te denken geeft als je inzichten verschaft. Temeer er daarbij bijbelgedeelten, theologische kennis en leringen van kerkvaders gedeeld worden. Dat alles maakt dat dit boek er dan ook een om te lezen, te overdenken en te herlezen, al is de inhoud daardoor eveneens wellicht niet altijd even toegankelijk.

Conclusie
Gebedsleven is een bevindelijke gedachtewisseling over ‘bidden’, die veel verrijkende lessen voor je gebedsleven herbergt. Van grote waarde, dit boek!


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *