Blog

Een kerk vol voor Mirjam Kooijman

Op een zonnige, zomers aandoende avond begin mei vond er weer een Leeslievelings-bijeenkomst plaats en gewoon zo’n zeventig leesliefhebbers reisden af naar Voorthuizen, waardoor er al snel een heel kerkje vol zat om te luisteren naar Mirjam Kooijman én voor meer leuks.

Een korte terugblik in woord en beeld – en de geweldige foto’s zeggen eigenlijk genoeg – van de leuke en gezellige avond.

De vijfde bijeenkomst begon met een gezellige inloop in het mooie, sfeervolle kerkje aan het plein in hartje Voorthuizen en terwijl de aanwezigen onder het genot van koffie of thee en wat lekkers een praatje met elkaar maakten of vast een goed plekje uitzochten, was er ook gelegenheid om de boeken voor de boekenruilbeurs van later die avond op de klaarstaande tafels neer te leggen (en te kijken wat anderen hadden meegebracht).

Toen de klok halfacht aanwees en nagenoeg iedereen er was, kon de avond dan echt beginnen en wel met een kort welkom en overzicht van het programma. En daarna was het tijd voor degene voor wie iedere leesliefhebber gekomen was, natuurlijk: Mirjam Kooijman, schrijfster van een handvol feelgoodromans die door jong en oud met veel plezier gelezen worden. Maar deze avond zou ze het vooral hebben over haar nieuwste pennenvrucht: Thuis.

In de daaropvolgende vijfenveertig minuten nam ze je mee op een denkbeeldige reis naar Ameland, waar de patisserie van hoofdrolspeelster Julie zich bevindt en ze vervolgens in aanraking komt met de aantrekkelijke kitesurfer Scott, en deelde ze meer over het schrijfproces. En misschien wel het leukste was dat ze aan het einde een tipje van de sluier oplichtte over het vervolg op deze roman, die zal draaien om een knappe Australische wijnboer die op bezoek is in Nederland en daar de liefde van zijn leven letterlijk tegen het lijf loopt…

Dat vroeg natuurlijk om meer informatie, maar meer verklapte Mirjam er nog niet over en dus was het na een vragenrondje tijd voor de pauze. Er was fris voor iedereen, met meer lekkers, en je had de gelegenheid om boeken te kopen bij Mirjam, waar gretig gebruik van werd gemaakt – het was al snel een drukte van belang bij de tafel waarop ze alles had uitgestald en er werden heel wat exemplaren verkocht.

Vervolgens mocht de hele groep buiten op de foto, wat de nodige bekijks van het winkelend publiek opleverde, en zodra we weer binnen waren, ging de boekenruilbeurs van start. Dat was een beetje dringen geblazen, want eigenlijk was er te weinig ruimte nu er zo veel mensen waren – een goed leerpunt voor een volgende keer – maar uiteindelijk had iedereen als het goed is weer wat nieuw leesvoer gescoord.

Daarna zat de Leeslievelings-bijeenkomst er helaas alweer op en was het tijd om naar huis te gaan, maar vanzelfsprekend niet zonder een goodiebag met leeswaardige inhoud om thuis van (na) te genieten. En gezellig nagepraat werd er ook.

Nu zijn er alleen nog de herinneringen aan de fantastische avond en… veel zin in een volgende bijeenkomst. Wie weet ergens in het najaar weer.


Foto’s: © Renate Bleijenberg

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *