Interview

Bloeitijd

Bloeitijd

Waardoor werd deze roman geïnspireerd? Welke boodschap zit er in het verhaal verborgen? Wat was het mooiste of bijzonderste aan het schrijven ervan? Die vragen en meer beantwoordt Ulrika Lagerlöf in dit interview over Bloeitijd.

Waar gaat het verhaal over?
‘Je maakt kennis met de Zweedse Eva, die in dienst is van een bosbouwbedrijf en naar Västerbotten wordt gestuurd om de protesten tegen de houtkap de kop in te drukken, maar eenmaal daar wordt duidelijk dat het daarvoor te laat is; de onvrede escaleert tot een conflict. En toch blijkt haar reis naar het plaatsje niet voor niets, want onverwacht stuit ze op een tachtig jaar oud geheim dat alles te maken heeft met haar oma Siv, wier verhaal je ook leert kennen.’

Hoe kwam je op het idee voor het verhaal?
‘Siv is geïnspireerd op mijn eigen oma en deelt haar achtergrond grotendeels met haar; in navolging van mijn oma werkt ze bijvoorbeeld als jong meisje in een boshut. Eva lijkt meer op mij; veel aspecten van haar leven zijn ontleend aan wat ik dagelijks zoal meemaak.’

Wat vond je het fijnste aan het schrijven ervan?
‘Het was geweldig (interessant) om me te verdiepen in het bestaan van mensen die midden in het koude winterbos, ver weg van de beschaving, in een boshut wonen, want vaak houdt dat in dat ze maandenlang in een kleine, benauwde ruimte moeten samenleven. En zeg nou zelf, dat is een perfecte setting voor een verhaal, toch?’

Wat wil je lezers met het boek meegeven?
‘In het verhaal gaat het veel over het recht op land en het gebruik van onze natuurlijke hulpbronnen, iets waarover in Zweden en ook binnen de Europese Unie een fel debat gevoerd en er zijn geen gemakkelijke antwoorden of oplossingen voor de huidige vraagstukken en problemen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het al veel zou schelen als mensen écht naar elkaar zouden luisteren, in plaats van alleen hun eigen standpunt te blijven herhalen — en dat is iets wat ik graag meegeef.’

Ben je al met iets nieuws bezig?
‘Nou, na Bloeitijd is het verhaal van Siv en Eva nog niet afgelopen, het gaat verder in het vervolg, Vuurland, dat naar alle waarschijnlijk volgend voorjaar zal verschijnen. En ondertussen ga ik met veel plezier verder met de research voor het slot van de serie, Gouden oogst, om hopelijk binnenkort een beginnetje te kunnen maken met het schrijven ervan.’


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *