Interview

The love haters

The love haters

Waardoor werd deze roman geïnspireerd? Welke boodschap zit er in het verhaal verborgen? Wat was het mooiste of bijzonderste aan het schrijven ervan? Die vragen en meer beantwoordt Katherine Center in dit interview over The love haters.

Waar gaat het verhaal over?
‘Je leest over Katie Vaughn die slechts één optie heeft, als haar baan als videoproducer wil redden: een reportage maken over reddingzwemmer Tom Hutcheson. Dat lijkt niet zo moeilijk, maar in haar geval is het een groot probleem, want ze kan niet zwemmen. Desondanks besluit ze te gaan, waarop ze al snel wordt uitgedaagd uit haar comfortzone te komen… en ontdekt wat échte moed en liefde zijn.’

Hoe kwam je op het idee voor het verhaal?
‘Ik schrijf graag over mensen die proberen de wereld een beetje beter te maken, zoals reddingszwemmers die elke keer als ze een reddingspoging doen hun leven riskeren. Dat deed me besluiten om zo’n reddingzwemmer een plekje te geven in mijn verhaal, samen met een leuke hoofdrolspeelster, en de prachtige, historische en tropische omgeving van de Florida Keys leek me een perfecte setting.’

Wat vond je het mooiste aan het schrijven ervan?
‘In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, draait het verhaal om liefde en wel in allerlei vormen, waaronder liefde tussen beste vrienden, broer-zusliefde, ouderliefde, dierenliefde, eigenliefde en – natuurlijk – romantische liefde. En ik vond het mooi om al schrijvende duidelijk te maken hoe belangrijk liefde in het leven is en hoeveel ze ons brengt.’

Wat wil je lezers met het boek meegeven?
‘Katie is in het begin van het verhaal erg kritisch op haar lichaam en wie niet? Veel vrouwen worstelen per slot van rekening in meer of mindere mate met hun zelfbeeld. Zelf heb ik wat dat betreft door de jaren heen veel geleerd en iets daarvan deel ik in het verhaal, in de hoop dat elke lezeres, in navolging van Katie, leert de mooie kanten van zichzelf te gaan waarderen.’

Ben je al met iets nieuws bezig?
‘Nou, sterker nog, het manuscript voor mijn volgende roman is al ingeleverd en dit was misschien wel het leukste wat ik tot nog toe heb geschreven. Het gaat over twee jeugdvrienden die elkaar uit het oog verloren zijn, maar elkaar weer ontmoeten op een bruiloft en dan beseffen dat ze al die tijd van elkaar zijn blijven houden. Dat betekent echter niet automatisch een happy end…’


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *